La Internacional Police Association (IPA) ha tributat avui un homenatge pòstum a Francesc Martí, qui va ser sergent de la Policia Local de Tàrrega durant 35 anys, del 1980 al 2015. L’acte, al qual s’ha sumat el consistori de la capital de l’Urgell, ha recordat la figura d’un dels policies de trajectòria professional més llarga i condecorada a les terres de Lleida. Nombrosos familiars, amics, companys de feina i autoritats han omplert la Sala de Plens de Tàrrega per expressar la seva estima vers Francesc Martí, que va morir el 2024 a l’edat de 74 anys.
Joan Carles Molinero, president d’IPA Catalunya, ha lliurat la distinció de l’entitat a la vídua Carme Pascual en representació de la família. En la seva al·locució, Molinero ha destacat “la humanitat i professionalitat” de Francesc Martí, “sempre amb vocació de servei, sumant esforços i teixint xarxes de treball”. Per la seva part, Víctor Alaiz, president d’IPA Lleida, ha evocat com Martí “va dedicar la seva vida a unir i protegir, amb vocació de germanor entre els cossos de seguretat”.
Al seu torn, l’alcaldessa Rosa Maria Perelló ha lliurat una placa institucional d’homenatge i ha afirmat que “aquest és un reconeixement més que merescut ja que Francesc Martí va deixar una profunda empremta a la ciutat a més d’encapçalar la modernització de les tasques policials a partir dels anys 80, també en el marc de la Fira de Teatre al Carrer”. Finalment, Oriol Martí, un dels fills, ha expressat l’agraïment en nom de la família i ha remarcat “el llegat humà i professional que en Francesc va deixar a la ciutat i als cossos policials, amb voluntat de generar vincles”.
A l’acte també han assistit regidors de tots els grups municipals; el sotsinspector en cap de la Policia Local de Tàrrega, Àlex Dalghi; i els ex-alcaldes Frederic Gené, Joan Amézaga i Alba Pijuan; a més de diferents càrrecs policials del territori. Per part de la família, a més de la Carme i l’Oriol (ja esmentats), també hi han participat els germans Eusebi i Dolors i els altres dos fills Laura i Marc.
Francesc Martí va entrar a la Policia Local de Tàrrega el 1980 i de seguida fou ascendit a sergent. Anteriorment havia servit a la ciutat de Barcelona. En total, acumulava 42 anys a la professió. A la capital de l’Urgell exercí de sergent fins a l’any 2015, quan es va jubilar. L’any 2000 va rebre la Medalla al Mèrit Policial que atorga la Generalitat de Catalunya i l’any 2008 una condecoració amb motiu del 25è aniversari de la primera promoció dels Mossos d’Esquadra, que es van desplegar a Tàrrega com a prova pilot en els inicis del cos policial autonòmic.
Amb motiu de la seva jubilació el 2015, va rebre un homenatge per part de l’Ajuntament de Tàrrega, que li va agrair “la seva plena dedicació i vocació de servei”. Abans, l’any 2012, ja va rebre una primera distinció de la Internacional Police Association (IPA).