
FiraTàrrega 2026 acollirà l’IN SITU FOCUS #1, la primera gran trobada artística i professional del programa Platform 2025-2028 de la xarxa europea IN SITU. Durant els quatre dies de Fira, Tàrrega es convertirà en l’epicentre europeu de les arts de carrer. S’hi podrà veure per primer cop set de les companyies cridades a ser la nova generació d’artistes europeus de carrer, seleccionades i coproduïdes en la primera convocatòria del programa. La trobada comptarà també amb la presència d’una cinquantena de professionals —programadors, productors i agents de tota Europa— vinculats a la xarxa IN SITU, que coincidiran a Tàrrega per conèixer les creacions, intercanviar criteris i explorar possibilitats de col·laboració i distribució.
Les set propostes artístiques de l’IN SITU FOCUS #1 procedeixen de sis països i cobreixen una gran diversitat de formats, disciplines i contextos. Cie. Jil Z (França) presenta KMS of Resistance, una performance coreogràfica i sonora plantejada com a resposta a situacions repressives on la paraula és silenciada, que amb la respiració, la veu i el cos com a base genera un espai simbòlic de resistència; KRA (Àustria) porta Mission Arnold Schwarzenegger, una performance interactiva a mode de rodatge cinematogràfic en què tres performers, amb l’estratègia absurda i lúdica de fer una pel·lícula d’acció, posen el focus en la mobilitat i la cultura del cotxe; Hyacinthe Hennae (Bèlgica) presenta PARADES, un projecte multidisciplinari participatiu que combina joc de rol, coreografies i un dispositiu escenogràfic immersiu per fomentar l’empatia a través d’un ritual de pas basat en l’alegria; i Losinformalls (Catalunya) porta Extra Motivated People, un solo a mig camí entre un concert i una peça de dansa interactiva, en què un únic personatge en escena busca la persona més motivada del públic per substituir el seu company insubstituïble.
Completen la selecció Marcos Krivocapich & Leon Siewert-Langhoff (Madrid), amb Unreal State, una performance immersiva i individual de dues hores de durada en què els participants són guiats per la ciutat mitjançant una app per trobar una persona; Roman Škadra (Alemanya), que estrena IM BAU, una instal·lació, performance i acció participativa en què el públic és convidat a traslladar i remuntar una escultura formada per centenars de peces; i ROOF Collective (Tunísia), que tanca el bloc amb Guerret el anz, una instal·lació coreogràfica i performativa que reimagina els ritmes i els paisatges sonors del nord d’Àfrica a partir d’un període estacional amazic que amenaça les tradicions i la memòria col·lectiva.
Tres creacions encara en procés
El Focus inclou també l’IN SITU Artist Pitch, una sessió de presentació de tres altres projectes que encara estan en procés de creació, produïts per la xarxa: els d’Elisabetta Consonni, Eva Koopmans i FuzzyEarth. Oberta a tots els professionals acreditats a La Llotja, l’espai de mercat professional de la Fira, l’activitat permet descobrir de primera mà cap a on apunten les pròximes creacions europees abans que arribin als escenaris.
IN SITU, la xarxa de referència de la creació a l’espai públic
IN SITU és la xarxa europea de referència en creació artística a l’espai públic. Activa des de 2003 i coordinada per Lieux Publics, aplega més de 20 socis de 20 països diferents i està finançada per la Comissió Europea a través del programa Europa Creativa. La xarxa impulsa projectes que esborren les fronteres entre disciplines i busquen noves formes de relació entre l’art i la ciutadania en contextos urbans i paisatgístics.
Platform 2025-2028: el laboratori de les arts de carrer
En aquest marc, IN SITU va posar en marxa el 2025 Platform 2025-2028, un programa de quatre anys estructurat en tres cicles, pensat per descobrir i acompanyar la nova generació de creadors de l’espai públic europeu. En cada cicle se selecciona una seixantena d’artistes emergents, als quals s’ofereix formació en línia, laboratoris immersius, un itinerari de residències de creació i ajuda directa a la producció. L’objectiu és coproduir entre 5 i 7 peces per cicle i fer-les visibles en els festivals internacionals de referència, com és el cas de FiraTàrrega.
Per què a Tàrrega
FiraTàrrega forma part d’IN SITU des del març de 2018 amb una implicació que es tradueix en una aportació de 32.000 euros el 2026, la que fa possible que el primer Focus del nou cicle de Platform tingui lloc a Tàrrega. Els altres dos focus del programa se celebraran a Teatri Oda / HAPU Festival, a Kosovo, el 2027, i a La Strada, a Àustria, el 2028.
Sobre FiraTàrrega
FiraTàrrega és el mercat internacional de les arts escèniques que, des de 1981, se celebra anualment a Tàrrega al voltant del segon cap de setmana de setembre. És un dels mercats culturals estratègics reconeguts per la Generalitat de Catalunya i té per missió nodrir el sector de talent creatiu, enfortir les arts escèniques i democratitzar l’accés a la cultura des del territori. L’edició 2026, amb el leitmotiv CELEBREM, tindrà lloc del 10 al 13 de setembre amb una programació de 57 espectacles.