La Diputació de Lleida cedeix fotografies de Palmira Puig al Museu d’Art Jaume Morera de Lleida i al Museu Comarcal de l’Urgell

Talarn destaca que la Diputació aposta per recuperar el patrimoni per a donar-li vida i facilitar que sigui conegut arreu com una mostra del talent que ens identifica

 

El Museu d’Art Jaume Morera de Lleida ha presentat aquest dijous l’exposició del conjunt de 9 fotografies de l’artista targarina Palmira Puig adquirides per la Diputació de Lleida i cedides al Museu Morera de Lleida (dues còpies d’època i quatre còpies posteriors), i al Museu Comarcal de l’Urgell a Tàrrega (una còpia d’època i dues còpies posteriors). La presentació ha comptat amb la presència del president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn; l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo; l’alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan; el president del Museu Jaume Morera, Jesús Navarro, i el del Museu Comarcal de l’Urgell, Jaume Espinagosa, juntament amb la vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach; el regidor de Ciutat i Cultura de Lleida, Jaume Rutllant, i Rocío Santa Cruz, responsable de la galeria d’art RocíoSantaCruz.

El president de la Diputació, Joan Talarn, ha volgut deixar constància de la tasca per part de la institució, afirmant que no es limita només a l’ajut econòmic d’obra pública dels ajuntaments, ja que el suport al món local és transversal i abasta totes les àrees. Alhora ha manifestat que “recuperem el nostre patrimoni per donar-li vida i facilitar que sigui conegut arreu com una mostra del talent que ens identifica”. Per això, una vegada adquirides les peces, aquestes han estat cedides al Museu Comarcal de l’Urgell de Tàrrega, d’on era originària Palmira Puig, i al Museu d’Art Jaume Morera, que contextualitza l’autora amb les aportacions dels artistes lleidatans d’art modern i contemporani que dona sentit al Museu.

Palmira Puig (Tàrrega, 1912 – Barcelona, 1978) està considerada una de les integrants de l’avantguarda fotogràfica al Brasil, on es va exiliar després de la Guerra Civil, i la seva obra està sent recuperada i exposada arreu del món, com ara al MNAC, al MoMA i al Metropolitan de Nova York. Palmira Puig va néixer a Tàrrega en una família de vuit germans de forta tradició cultural i intel·lectual; el seu pare fou un il·lustre diputat republicà. Puig es va diplomar en peritatge mercantil. L’any 1933, juntament amb la seva mare, Palmira va participar de manera activa en la creació d’un grup feminista d’esquerres al seu poble natal i durant la Guerra Civil fou col·laboradora amb la Generalitat de Catalunya.

La trajectòria de Palmira Puig va transcórrer en paral·lel a la del seu marit, també fotògraf, Marcel Giró (Badalona, 1912 – Mira-sol, 2011). Ambdós es van exiliar durant tres dècades a São Paulo (Brasil), on van obrir plegats l’Estúdio Giró, un destacat gabinet de fotografia publicitària, i van formar part del Foto Cine Clube Bandeirante. Puig fou la primera dona en formar part d’aquest focus de l’anomenada Escola Paulista i de l’avantguarda fotogràfica brasilera durant els anys cinquanta.

L’actuació de la Diputació va ser clara en assabentar-se de l’existència de les fotografies d’una artista de Tàrrega poc reconeguda, ja que la vida i les circumstàncies polítiques la van dur a l’exili, ha explicat el president, on tot seguit ha afirmat “vam decidir comprar-les per donar-los una vida nova a la seva pròpia terra i facilitar que siguin conegudes arreu com una mostra del talent que ens identifica”.

L’alcaldessa de Tàrrega, Alba Pijuan, ha incidit en la gratitud de poder treballar coordinadament dues ciutats del territori per posar veu a una de les poques artistes, per la desconeixença de figures femenines en l’art, natal de Tàrrega. ‘’Agraeixo la donació per part de la Diputació de Lleida on vull posar en valor l’obra de l’autora figura clau de la fotografia avantguardista’’

Per la seva banda, el paer en cap de Lleida, Miquel Pueyo, ha incidit en la importància de reivindicar la figura de la dona exposada al gran binomi cultural que es comparteix en la mostra entre les ciutats de Lleida i Tàrrega, referents culturals a Ponent, destacant “la importància de la recerca i recuperació de l’obra avantguardista de Puig’’.

L’obra de Palmira Puig s’articula en l’experimentació i audàcia del tractament que atorgava a les seves imatges en blanc i negre. El corpus més important de la seva obra es caracteritza per la poesia i l’elegància de les natures mortes, paisatges i retrats. Una gran delicadesa amara sempre les seves fotografies. La figura humana i el seu entorn s’inscriuen en el nou figurativisme que sorgí, a finals dels anys cinquanta, a l’Escola Paulista.

Per altra banda, Palmira Puig, a més de la seva aportació com a fotògrafa, va representar un referent essencial en tot el treball de Marcel Giró. En la seva producció artística inspira molts dels seus retrats més cèlebres. A les seves fotografies més experimentals, la presència de la seva figura és la referència a l’escala de l’objecte fotografiat. La seva implicació en la feina publicitària de l’Estúdio Giró a São Paulo, feia que el seu criteri sempre fos determinant en l’aprovació final de les feines. L’Estúdio Giró esdevindrà un dels estudis de fotografia publicitària més importants del Brasil. Es manté en actiu fins al 1978, quan Marcel i Palmira decideixen tornar a Catalunya. Palmira Puig morirà a Barcelona al cap de pocs mesos d’haver tornat.

Des de fa una dècada, Toni Ricard Giró, nebot de Marcel Giró, i la galeria RocioSantaCruz de Barcelona han estudiat i organitzat l’arxiu del fotògraf, recerca que va concloure que l’obra fotogràfica de Palmira Puig era més rellevant del que s’havia pensat en un primer moment. En aquest sentit, el treball de Palmira Puig ha romàs fins fa poc pràcticament inèdit.

L’any 2016 el Museu d’Art de São Paulo (MASP) va incloure una fotografia seva en una exposició dedicada al Foto Cine Clube Bandeirante.

L’any 2018 la galeria RocioSantaCruz va presentar per primera vegada a Europa la seva obra a la fira Paris Photo i un any després, inaugurava a Barcelona la primera mostra monogràfica dedicada a Palmira Puig a l’Estat espanyol, Palmira Puig-Giró, fotògrafa. Des de llavors, l’obra de Palmira Puig ha estat integrada en importants col·leccions internacionals i recentment, al MoMA de Nova York va incloure fotografies de Puig en l’exposició ‘Fotoclubismo: Brazilian Modernist Photography, 1946-1964’ (maig-setembre 2021).

Comenta

La vostra adreça de correu electrònic no es publicarà. Els camps obligatoris estan marcats *

Escrigui les paraules clau de recerca i pressiona la tecla Retorn.